Deze bijdrage uit de ‘Kennisbasis lerarenopleiders’ is opgebouwd vanuit de activiteitentheorie en de ideeën omtrent boundary crossing. Allereerst beschrijft het de ontwikkeling van opleidingsschool als educatief netwerk waarbij aandacht wordt besteed aan de actoren, objecten en activiteiten die daarbij een rol spelen. Daarna volgt aandacht voor verschillende vormen van netwerken en de leermechanismen die een rol spelen, gevolgd door wat netwerken, grenspraktijken en innovaties vragen van alle belanghebbenden. Wat kunnen schoolleiders, schoolopleiders en lerarenopleiders en studenten in Opleidingsscholen kunnen doen om te profiteren van het leerpotentieel dat in zulke educatieve netwerken schuilt?| 2017

Bladeren

Gerelateerde documenten

Publicaties & links

Rapport | Supporting teacher and school leader careers

In de afgelopen twee jaar heeft een werkgroep van de Europese Commissie zich gebogen over de vraag hoe loopbaanmogelijkheden voor leraren te versterken zijn. De resultaten daarvan zijn vastgelegd in dit rapport dat handvatten biedt voor beleidsmakers bij het ondersteunen van loopbaanontwikkeling en loopbaanbeleid | 2020

Lees meer
Publicaties & links

Rapport | Working and learning together

In dit rapport van het OECD ‘wordt ruim aandacht besteed aan loopbaanontwikkeling van leraren. Naast thema’s als HR-beleid binnen scholen, het stimuleren van professionele ontwikkeling in scholen en vraagstukken rond de onderwijsarbeidsmarkt en tekorten en overschotten aan leraren | 2019

Lees meer
Publicaties & links

Rapport | Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs

Het Kohnstamm Instituut en de Hogeschool van Amsterdam onderzochten de horizontale en verticale loopbaanmogelijkheden van leraren. In de eerste deelstudie is op basis van interviews en een enquête een inventarisatie uitgevoerd naar de verschillende rollen die leraren vervullen in het voortgezet onderwijs in combinatie met hun lesgevende taken | 2018

Lees meer