Zoek in inspiratie
33 resultaten
Instrumenten

App | Dialoogapp voor docent en team

Deze dialoogapp heeft tot doel om docenten en docententeams te ondersteunen bij gesprekken over loopbaanontwikkeling. De app bevat 48 vragen die het startpunt kunnen zijn voor individuele reflectie over persoonlijke loopbaanontwikkeling en -ambitie, voor een ontwikkelgesprek met een leidinggevende, of voor een dialoog binnen het team over het gebruik van elkaars kwaliteiten | 2020

Lees meer
Praktijkvoorbeelden

Interview | “Beroepsbeeld helpt mij richting te geven aan loopbaanontwikkeling bij collega’s”

Marjan Terweij is directeur Verpleging en Verzorging van het Koning Willem I College in Den Bosch. Toen de coronacrisis uitbrak moest er snel worden geschakeld. “In die periode is plots veel nieuw werk ontstaan zoals het aanpakken van de examens, de stages en het onderwijs. Dan merk je eigenlijk hoe veelzijdig dit beroep van docent […]

Lees meer
Praktijkvoorbeelden

Praktijkervaringen | Beroepsbeeld mbo-docent

Een docent moet zoveel meer kunnen dan alleen lesgeven. Het Beroepsbeeld mbo-docent geeft docenten en onderwijsteams handvatten om zich verder te ontwikkelen op verschillende gebieden. Docent omgangskunde, Michael Matulessy en lerarenopleiders Carlijn van Diepen en Anke Bakker vertellen over hun ervaringen | 2020

Lees meer
Praktijkvoorbeelden

Katern | Een driedimensionaal beroepsbeeld voor de leraar

Er moet in scholen en opleidingen meer aandacht zijn voor het beroepsbeeld voor de docent en voor het feit dat het leraarschap veel meer perspectieven biedt dan lesgeven alleen, vinden Alette Boone en Gabi Holtgrefe, schoolopleiders op het Christelijk College De Populier in Den Haag | 2020

Lees meer
Praktijkvoorbeelden

Visie & beroepsbeeld Academische Opleidingsschool Quadraam

Documenten over de visie op samen opleiden en onderzoeken en over het eigen beroepsbeeld van de docent van de Academische Opleidingsschool Quadraam | 2018

Lees meer
Praktijkvoorbeelden

Artikel | Nieuwe kwaliteitskader begint bij een helder en gezamenlijk beroepsbeeld

In dit artikel van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren leest u hoe Opleidingsschool Nijmegen mbo het formuleren van een helder en gezamenlijk beroepsbeeld aanpakte. En hoe belangrijk een gezamenlijk beroepsbeeld is voor het borgen van de kwaliteit van samen opleiden | 2020

Lees meer
Publicaties & links

Rapport | Supporting teacher and school leader careers

In de afgelopen twee jaar heeft een werkgroep van de Europese Commissie zich gebogen over de vraag hoe loopbaanmogelijkheden voor leraren te versterken zijn. De resultaten daarvan zijn vastgelegd in dit rapport dat handvatten biedt voor beleidsmakers bij het ondersteunen van loopbaanontwikkeling en loopbaanbeleid | 2020

Lees meer
Praktijkvoorbeelden

Website | Leraar in Amsterdam : een kleurrijk beroep

In Amsterdam werken schoolbesturen, kennisinstellingen en gemeente samen aan oplossingen voor het lerarentekort. Het project ‘Leraar in Amsterdam, een kleurrijk beroep’ draagt bij aan de concretisering van het beroepsbeeld.

Lees meer
Publicaties & links

Rapport | Working and learning together

In dit rapport van het OECD ‘wordt ruim aandacht besteed aan loopbaanontwikkeling van leraren. Naast thema’s als HR-beleid binnen scholen, het stimuleren van professionele ontwikkeling in scholen en vraagstukken rond de onderwijsarbeidsmarkt en tekorten en overschotten aan leraren | 2019

Lees meer
Publicaties & links

Rapport | Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs

Het Kohnstamm Instituut en de Hogeschool van Amsterdam onderzochten de horizontale en verticale loopbaanmogelijkheden van leraren. In de eerste deelstudie is op basis van interviews en een enquête een inventarisatie uitgevoerd naar de verschillende rollen die leraren vervullen in het voortgezet onderwijs in combinatie met hun lesgevende taken | 2018

Lees meer