Zoek in inspiratie
App | Dialoogapp voor docent en team
Deze dialoogapp heeft tot doel om docenten en docententeams te ondersteunen bij gesprekken over loopbaanontwikkeling. De app bevat 48 vragen die het startpunt kunnen zijn voor individuele reflectie over persoonlijke loopbaanontwikkeling en -ambitie, voor een ontwikkelgesprek met een leidinggevende, of voor een dialoog binnen het team over het gebruik van elkaars kwaliteiten | 2020
Lees meerInterview | “Beroepsbeeld helpt mij richting te geven aan loopbaanontwikkeling bij collega’s”
Marjan Terweij is directeur Verpleging en Verzorging van het Koning Willem I College in Den Bosch. Toen de coronacrisis uitbrak moest er snel worden geschakeld. “In die periode is plots veel nieuw werk ontstaan zoals het aanpakken van de examens, de stages en het onderwijs. Dan merk je eigenlijk hoe veelzijdig dit beroep van docent […]
Lees meerPraktijkervaringen | Beroepsbeeld mbo-docent
Een docent moet zoveel meer kunnen dan alleen lesgeven. Het Beroepsbeeld mbo-docent geeft docenten en onderwijsteams handvatten om zich verder te ontwikkelen op verschillende gebieden. Docent omgangskunde, Michael Matulessy en lerarenopleiders Carlijn van Diepen en Anke Bakker vertellen over hun ervaringen | 2020
Lees meerKatern | Een driedimensionaal beroepsbeeld voor de leraar
Er moet in scholen en opleidingen meer aandacht zijn voor het beroepsbeeld voor de docent en voor het feit dat het leraarschap veel meer perspectieven biedt dan lesgeven alleen, vinden Alette Boone en Gabi Holtgrefe, schoolopleiders op het Christelijk College De Populier in Den Haag | 2020
Lees meerVisie & beroepsbeeld Academische Opleidingsschool Quadraam
Documenten over de visie op samen opleiden en onderzoeken en over het eigen beroepsbeeld van de docent van de Academische Opleidingsschool Quadraam | 2018
Lees meerArtikel | Nieuwe kwaliteitskader begint bij een helder en gezamenlijk beroepsbeeld
In dit artikel van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren leest u hoe Opleidingsschool Nijmegen mbo het formuleren van een helder en gezamenlijk beroepsbeeld aanpakte. En hoe belangrijk een gezamenlijk beroepsbeeld is voor het borgen van de kwaliteit van samen opleiden | 2020
Lees meerRapport | Supporting teacher and school leader careers
In de afgelopen twee jaar heeft een werkgroep van de Europese Commissie zich gebogen over de vraag hoe loopbaanmogelijkheden voor leraren te versterken zijn. De resultaten daarvan zijn vastgelegd in dit rapport dat handvatten biedt voor beleidsmakers bij het ondersteunen van loopbaanontwikkeling en loopbaanbeleid | 2020
Lees meerWebsite | Leraar in Amsterdam : een kleurrijk beroep
In Amsterdam werken schoolbesturen, kennisinstellingen en gemeente samen aan oplossingen voor het lerarentekort. Het project ‘Leraar in Amsterdam, een kleurrijk beroep’ draagt bij aan de concretisering van het beroepsbeeld.
Lees meerRapport | Working and learning together
In dit rapport van het OECD ‘wordt ruim aandacht besteed aan loopbaanontwikkeling van leraren. Naast thema’s als HR-beleid binnen scholen, het stimuleren van professionele ontwikkeling in scholen en vraagstukken rond de onderwijsarbeidsmarkt en tekorten en overschotten aan leraren | 2019
Lees meerRapport | Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs
Het Kohnstamm Instituut en de Hogeschool van Amsterdam onderzochten de horizontale en verticale loopbaanmogelijkheden van leraren. In de eerste deelstudie is op basis van interviews en een enquête een inventarisatie uitgevoerd naar de verschillende rollen die leraren vervullen in het voortgezet onderwijs in combinatie met hun lesgevende taken | 2018
Lees meer