In opdracht van het ministerie van OCW onderzocht Berenschot in 2018 wat de huidige loopbaanmogelijkheden waren voor leraren in het basisonderwijs. Op basis van een uitgebreide literatuurstudie, een internationale vergelijking (uitgevoerd door bureau Nuffic) en een uitgebreide consultatie van leerkrachten, schoolleiders en bestuurders wordt antwoord gegeven op de volgende vragen: Wat is de huidige stand van zaken als het gaat om loopbaanpaden, gekeken naar nationale en internationale literatuur? Wat zijn de wensen van leerkrachten, schoolleiders en bestuurders op het gebied van carrièremogelijkheden? Welke ontwikkelingen zijn er in de sector nodig om te komen tot (betere) loopbaanpaden van leerkrachten in het primair onderwijs? Daarnaast geeft het rapport inzicht in de wensen, ideeën en oplossingsrichtingen van leraren om het carrièreperspectief van leraren in het basisonderwijs te verbeteren | 2018

Bladeren

Gerelateerde documenten

Publicaties & links

Rapport | Supporting teacher and school leader careers

In de afgelopen twee jaar heeft een werkgroep van de Europese Commissie zich gebogen over de vraag hoe loopbaanmogelijkheden voor leraren te versterken zijn. De resultaten daarvan zijn vastgelegd in dit rapport dat handvatten biedt voor beleidsmakers bij het ondersteunen van loopbaanontwikkeling en loopbaanbeleid | 2020

Lees meer
Publicaties & links

Rapport | Working and learning together

In dit rapport van het OECD ‘wordt ruim aandacht besteed aan loopbaanontwikkeling van leraren. Naast thema’s als HR-beleid binnen scholen, het stimuleren van professionele ontwikkeling in scholen en vraagstukken rond de onderwijsarbeidsmarkt en tekorten en overschotten aan leraren | 2019

Lees meer
Publicaties & links

Rapport | Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs

Het Kohnstamm Instituut en de Hogeschool van Amsterdam onderzochten de horizontale en verticale loopbaanmogelijkheden van leraren. In de eerste deelstudie is op basis van interviews en een enquête een inventarisatie uitgevoerd naar de verschillende rollen die leraren vervullen in het voortgezet onderwijs in combinatie met hun lesgevende taken | 2018

Lees meer