
Voor het realiseren van onderwijs van de toekomst wordt van leraren verwacht dat zij actief bijdragen aan curriculumontwikkeling binnen de school. Doel van deze studie uit was om zicht te krijgen op de wijze waarop aankomende leraren voorbereid worden op deze taak. De verkenning vond plaats binnen acht lerarenopleidingen. De resultaten laten zien dat opleidingen over het algemeen wel aandacht besteden aan curriculumontwikkeling op microniveau (de klas), maar niet of nauwelijks aan curriculumontwikkeling op mesoniveau (de school). Bediscussieerd wordt hoe leraren (ook post-initieel) hun expertise kunnen vergroten voor curriculumontwikkeling binnen de school | 2017
- Download
Downloads & Links
Bladeren
Gerelateerde documenten
Rapport | Supporting teacher and school leader careers
In de afgelopen twee jaar heeft een werkgroep van de Europese Commissie zich gebogen over de vraag hoe loopbaanmogelijkheden voor leraren te versterken zijn. De resultaten daarvan zijn vastgelegd in dit rapport dat handvatten biedt voor beleidsmakers bij het ondersteunen van loopbaanontwikkeling en loopbaanbeleid | 2020
Lees meerRapport | Working and learning together
In dit rapport van het OECD ‘wordt ruim aandacht besteed aan loopbaanontwikkeling van leraren. Naast thema’s als HR-beleid binnen scholen, het stimuleren van professionele ontwikkeling in scholen en vraagstukken rond de onderwijsarbeidsmarkt en tekorten en overschotten aan leraren | 2019
Lees meerRapport | Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs
Het Kohnstamm Instituut en de Hogeschool van Amsterdam onderzochten de horizontale en verticale loopbaanmogelijkheden van leraren. In de eerste deelstudie is op basis van interviews en een enquête een inventarisatie uitgevoerd naar de verschillende rollen die leraren vervullen in het voortgezet onderwijs in combinatie met hun lesgevende taken | 2018
Lees meer