
Dit rapport opgesteld door Eurydice, het onderzoeks- documentatiebureau van de Europese Commissie m.b.t. onderwijs, beschrijft hoe in verschillende Europese landen loopbanen van leraren gestructureerd zijn en ondersteund worden. Het rapport brengt voor de verschillende landen in kaart wat de formele vereisten zijn om leraar te worden, de aanwervings- en arbeidsvoorwaarden, zowel als de vooruitzichten op professionele ontwikkeling en ondersteuning. Het zet de mogelijkheden voor loopbaanontwikkeling voor leerkrachten uiteen, zowel in termen van hiërarchische progressie en afwisseling binnen het takenpakket, als de stand van zaken betreffende het definiëren en gebruiken van competentiekaders voor leerkrachten. De studie analyseert tot slot ook de rol en werking van de lerarenevaluatie | 2020
- Naar artikel
Downloads & Links
Gerelateerde documenten
Rapport | Supporting teacher and school leader careers
In de afgelopen twee jaar heeft een werkgroep van de Europese Commissie zich gebogen over de vraag hoe loopbaanmogelijkheden voor leraren te versterken zijn. De resultaten daarvan zijn vastgelegd in dit rapport dat handvatten biedt voor beleidsmakers bij het ondersteunen van loopbaanontwikkeling en loopbaanbeleid | 2020
Lees meerRapport | Working and learning together
In dit rapport van het OECD ‘wordt ruim aandacht besteed aan loopbaanontwikkeling van leraren. Naast thema’s als HR-beleid binnen scholen, het stimuleren van professionele ontwikkeling in scholen en vraagstukken rond de onderwijsarbeidsmarkt en tekorten en overschotten aan leraren | 2019
Lees meerRapport | Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs
Het Kohnstamm Instituut en de Hogeschool van Amsterdam onderzochten de horizontale en verticale loopbaanmogelijkheden van leraren. In de eerste deelstudie is op basis van interviews en een enquête een inventarisatie uitgevoerd naar de verschillende rollen die leraren vervullen in het voortgezet onderwijs in combinatie met hun lesgevende taken | 2018
Lees meer