Marco Snoek, Jurriën Dengerink en Bas de Wit schreven voor een themanummer van het European Journal of Education een artikel over het beroepsbeeld voor de leraar. Hierin houden zij een pleidooi voor een breder en minder statisch perspectief op het beroep van leraar. Vervolgens schetsen ze hoe in Nederland het Beroepsbeeld voor de leraar als een ‘boundary object’ heeft bij gedragen aan zo’n breder perspectief en het gesprek op gang heeft gebracht over loopbaanontwikkeling van leraren. Het artikels niet vrij toegankelijk. Geïnteresseerden kunnen via info@beroepsbeeldvoordeleraar.nl contact opnemen met één van de auteurs voor een kopie | 2020

    Downloads & Links

Gerelateerde documenten

Publicaties & links

Rapport | Supporting teacher and school leader careers

In de afgelopen twee jaar heeft een werkgroep van de Europese Commissie zich gebogen over de vraag hoe loopbaanmogelijkheden voor leraren te versterken zijn. De resultaten daarvan zijn vastgelegd in dit rapport dat handvatten biedt voor beleidsmakers bij het ondersteunen van loopbaanontwikkeling en loopbaanbeleid | 2020

Lees meer
Publicaties & links

Rapport | Working and learning together

In dit rapport van het OECD ‘wordt ruim aandacht besteed aan loopbaanontwikkeling van leraren. Naast thema’s als HR-beleid binnen scholen, het stimuleren van professionele ontwikkeling in scholen en vraagstukken rond de onderwijsarbeidsmarkt en tekorten en overschotten aan leraren | 2019

Lees meer
Publicaties & links

Rapport | Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs

Het Kohnstamm Instituut en de Hogeschool van Amsterdam onderzochten de horizontale en verticale loopbaanmogelijkheden van leraren. In de eerste deelstudie is op basis van interviews en een enquête een inventarisatie uitgevoerd naar de verschillende rollen die leraren vervullen in het voortgezet onderwijs in combinatie met hun lesgevende taken | 2018

Lees meer