De beroepspraktijk heeft bij het opleiden van leraren altijd een prominente plaats ingenomen. In deze bijdrage uit de ‘Kennisbasis lerarenopleiders’ wordt – om zicht de krijgen op de functie van de beroepspraktijk op het leren van (aanstaande) leraren – eerst de complexiteit van het beroep geschetst. Daarna komt de wijze waarop het leren van leraren vorm kan krijgen gedurende verschillende fasen van het leraarschap aan de orde. Wat is de impact van het opleiden en professionaliseren van leraren op het leren van leerlingen en op de relatie met onderwijsinnovatie? Tot slot wordt beschreven hoe het (levenslang) leren van leraren in goede verbinding met de beroepspraktijk georganiseerd kan worden en hebben we aandacht voor het levenslang leren van de lerarenopleider | 2017

Bladeren

Gerelateerde documenten

Publicaties & links

Rapport | Supporting teacher and school leader careers

In de afgelopen twee jaar heeft een werkgroep van de Europese Commissie zich gebogen over de vraag hoe loopbaanmogelijkheden voor leraren te versterken zijn. De resultaten daarvan zijn vastgelegd in dit rapport dat handvatten biedt voor beleidsmakers bij het ondersteunen van loopbaanontwikkeling en loopbaanbeleid | 2020

Lees meer
Publicaties & links

Rapport | Working and learning together

In dit rapport van het OECD ‘wordt ruim aandacht besteed aan loopbaanontwikkeling van leraren. Naast thema’s als HR-beleid binnen scholen, het stimuleren van professionele ontwikkeling in scholen en vraagstukken rond de onderwijsarbeidsmarkt en tekorten en overschotten aan leraren | 2019

Lees meer
Publicaties & links

Rapport | Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs

Het Kohnstamm Instituut en de Hogeschool van Amsterdam onderzochten de horizontale en verticale loopbaanmogelijkheden van leraren. In de eerste deelstudie is op basis van interviews en een enquête een inventarisatie uitgevoerd naar de verschillende rollen die leraren vervullen in het voortgezet onderwijs in combinatie met hun lesgevende taken | 2018

Lees meer