Deel 3 ‘De leeromgeving van leraren’ van het drieluik ‘Leraar: een professie met perspectief’, beantwoordt de vraag hoe de individuele en gezamenlijke professionele ontwikkeling en loopbaanontwikkeling van leraren kunnen worden bevorderd | 2020

Bladeren

Hoofdstukken
  • Cover
  • H1 | Ontwikkelruimte voor teams
  • H2 | Teamleren stimuleren
  • H3 | De school als professionele leergemeenschap
  • H4 | Bevorderen van netwerken
  • H5 | Professionele ontwikkeling in de opleidingsschool
  • H6 | Bevorderen van een onderzoekscultuur
  • H7 | De rol van evaluatie voor loopbaanontwikkeling
  • H8 | Strategisch personeelsbeleid als motor
  • H9 | Gespreid leiderschap
  • H10 | Een dynamisch leraarberoep vraagt om een systeembrede aanpak
  • Auteurs

Gerelateerde documenten

Publicaties & links

Rapport | Supporting teacher and school leader careers

Eén van de manieren om het beroep van leraar aantrekkelijker en inspirerender te maken is het creëren van ontwikkelmogelijkheden binnen het beroep van leraar. In de afgelopen twee jaar heeft een werkgroep van de Europese Commissie zich gebogen over de vraag hoe loopbaanmogelijkheden voor leraren te versterken zijn. De resultaten daarvan zijn nu vast gelegd […]

Lees meer
Publicaties & links

Working and learning together | Rethinking human resource policies for schools

In dit in 2019 verschenen rapport van het OECD wordt ruim aandacht besteed aan loopbaanontwikkeling van leraren. Naast thema’s als HR-beleid binnen scholen, het stimuleren van professionele ontwikkeling in scholen en vraagstukken rond de onderwijsarbeidsmarkt en tekorten en overschotten aan leraren, is er een hoofdstuk gewijd aan het versterken van de aantrekkelijkheid van loopbanen voor leraren en schoolleiders | 2019

Lees meer
Publicaties & links

Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs

In opdracht van het arbeidsmarktplatform voortgezet onderwijs VOION onderzochten het Kohnstamm Instituut en de Hogeschool van Amsterdam de horizontale en verticale loopbaanmogelijkheden van leraren. In de eerste deelstudie is op basis van interviews en een enquête een inventarisatie uitgevoerd naar de verschillende rollen die leraren vervullen in het voortgezet onderwijs in combinatie met hun lesgevende taken. Via literatuurstudie is een overzicht samengesteld van de rollen die leraren in het voortgezet onderwijs vervullen naast hun kernwerkzaamheden. In deelstudie 2 is op basis van literatuurstudie en bevraging van ‘national experts’ nagegaan in hoeverre loopbaanpaden in andere landen of andere sectoren ideeën kunnen opleveren voor het onderwijsloopbaanbeleid in het Nederlandse voortgezet onderwijs. Het rapport bevat ook portretten van 10 scholen die actief vorm geven aan loopbaanbeleid | 2018

Lees meer